Buitenreclame blijft een van de beste manieren om je bedrijf of dienst op te laten vallen. Op die manier kan jouw logo namelijk onder de aandacht komen van veel voorbijgangers. Wat veel ondernemers echter vergeten is dat buitenreclame gebonden is aan strenge regels. Je kunt dus niet zomaar je logo op een dibond bord laten drukken en dit buiten zetten. Je zult echter goed moeten nadenken voor je zulk drukwerk laat maken en moeten kijken of het wel de moeite is. Per gemeente kunnen de regels verschillen en zelfs reclame op je auto kan onderhevig zijn aan bepaalde eisen. Hieronder benoemen we de belangrijkste zaken waar je op moet letten bij het gebruik van buitenreclame.

Algemene Plaatselijke Verordening

Je eigen pand of parkeerplaats voor de deur mag dan misschien wel van jou zijn, maar je mag er niet zomaar alles mee doen qua reclame uitingen. Je mag zelfs je eigen ramen niet zomaar gebruiken voor posters, stickers of andere reclame-uitingen. Het ondoorzichtig maken van glasvlakken, bijvoorbeeld door glasvlakken dicht te plakken of te beschilderen met reclame-uitingen, is zelfs vaak verboden. Het aanzien van het gebouw wordt dan ontsierd. In de zogeheten APV, oftewel Algemene Plaatselijke Verordening, van je gemeente vind je de exacte regels voor het maken van reclame op eigen grond en pand. Check dit goed om toekomstige problemen te voorkomen.

Een vergunning aanvragen

Voor veel soorten buitenreclame moet je een vergunning aanvragen. Voor oplichtende reclame is dat altijd het geval. Het licht kan namelijk voor hinder zorgen voor het verkeer of voor de woningen in de nabijheid. Daarnaast zijn bij verlichte reclames, duurzame verlichtingselementen steeds vaker verplicht. Ook gelden er regels voor de verlichtingsduur van reclameobjecten in de openbare ruimte. Zo mogen deze niet de hele nacht branden. Vaak geldt dat ze alleen verlicht mogen zijn op momenten dat de doelgroepen ervan daadwerkelijk op straat zijn. In principe moet reclameverlichting om 12 uur ’s nachts worden gedoofd.

Strenge regels

Vanwege de veiligheid zijn er strenge restricties voor al te grote objecten of objecten die om aandacht schreeuwen. Visuele hinder of lawaai zouden ook automobilisten, fietsers of andere verkeersdeelnemers in gevaar kunnen brengen. Daarom gelden met name voor knipperende, bewegende, reflecterende en licht intensieve reclames strenge regels. Voor dergelijke uitingen zijn zelfs aparte richtlijnen opgesteld, namelijk de Algemene richtlijnen betreffende Lichthinder.

Verschillen per gemeente

Wat in de ene gemeente is toegestaan, kan in de andere juist verboden zijn en vice versa. Zeker iets om rekening mee te houden als je gaat verhuizen of net verhuisd bent, of als je meerdere vestigingen hebt. Schrik niet van het ambtelijke taalgebruik hierbij. Veel gemeenten stellen eisen aan de duurzaamheid van reclameobjecten. Zo moeten er duurzame materialen gebruikt worden. Bij lichtbakken, aangelichte objecten en dergelijke moet je energiezuinige lampen toepassen. Te armoedig materiaalgebruik is ook in veel gemeenten uit den boze. Materialen die onevenredig lelijk verouderen zijn tegenwoordig ook vaak verboden.

Werken vanuit huis

Een startende of kleine ondernemer die vanuit zijn of haar eigen huis een bedrijf start, moet ook eerst informeren bij de gemeente of zijn of haar plan past in het bestemmingsplan. Ook hier hanteert elke gemeente zijn eigen voorschriften en regels voor buitenreclame. Met een vrij beroep, zoals journalist, huisarts of advocaat, kun je altijd wel thuis starten. Uiteraard geldt altijd dat jouw bedrijfsactiviteiten geen overlast mogen veroorzaken voor de omwonenden. Je kunt dus wel online een winkel beginnen aan je keukentafel maar een magazijn aan huis waardoor vrachtauto’s en bestelbusjes af- en aanrijden bij jouw huis is niet toegestaan. Ook als je woning of pand grotendeels een woonbestemming heeft, mag je geen reclameborden neerzetten.

Voor elke reclame die je op je pand plaatst moet je een vergunning aanvragen

Stel je hebt een kantoorpand langs de A1 en denkt: hier komen dagelijks 100.000 automobilisten langs, dus een mooie plek voor buitenreclame. Een A1- of A2-locatie doet wonderen voor je zichtbaarheid, maar voor elke reclame die je op je pand plaatst of plakt moet je een vergunning aanvragen. Juist omdat je kantoor zichtbaar is vanaf de weg of snelweg. Een gewone bedrijfsnaam en een logo mag meestal wel, net als reclame van kleine afmetingen. Handelsreclame is meestal verboden. De grote reclameborden van een projectontwikkelaar die nieuwe gebouwen neerzet zijn meestal wel toegestaan. Daarnaast kan het per gemeente verschil maken of de sticker aan de binnen- of aan de buitenkant zit geplakt. Aan de buitenkant moet je vaak meer belasting betalen.