Als je net je eigen bedrijf bent begonnen, dan wil je natuurlijk dat mensen weten dat dat bedrijf bestaat en dat ze naar jou komen voor het gewenste product of dienst. Om je bedrijf op de kaart te zetten kun je veel geld kwijt zijn, maar dit hoeft absoluut niet. Zelfs met een beperkt budget is dit goed mogelijk. Hieronder volgt een lijst met marketingtools en tactieken die speciaal zijn ontworpen voor prijsbewuste ondernemers.

Het gebruik van promotiematerialen

Het eerste wat je natuurlijk wil is dat je werknemers en jij goed zichtbaar zijn, denk daarom eens aan een softshell jas bedrukken. Daarnaast is gratis iets weggeven altijd een teken van goede wil en mensen houden van het krijgen van gratis spullen. Promotieartikelen, zoals aanstekers met logo, zijn een ideale manier om mensen te laten kennismaken met je bedrijf. Kies voor een creatief artikel met je logo en website erop, zodat mensen je gemakkelijk kunnen vinden en het altijd met zich mee kunnen nemen. Denk er hierbij aan dat het promotiemateriaal dat je kiest in jouw huisstijl wordt ontworpen, zodat mensen direct herkennen dat het van jou komt.

Ga samenwerkingen aan

Wanneer je pas recent gestart bent met je bedrijf en je budget krap is, loont het vaak om samen te werken met een ander bedrijf dat hetzelfde publiek als jij heeft. Je kunt marketing partnerschappen smeden met bedrijven die aanvullende diensten aanbieden en eventueel jullie prospectlijsten samenvoegen of advertentiekosten delen. Een verkoper van keukenapparatuur zou bijvoorbeeld kunnen samenwerken met een verbouwing aannemer om gezamenlijk full-service keuken upgrades op de markt te brengen. Als jouw bedrijf zich meer richt op technologie, zou je samen met naburige technologiebedrijven jullie regio kunnen promoten als een corridor.

Deel je kennis

In navolging hiervan kun je ook je kennis delen om klanten aan je te binden. Hierdoor ga je direct waarde creëren voor je doelgroep. Jij hebt namelijk iets waarmee je het probleem van de klant kunt oplossen, anders had je geen bestaansrecht gehad. Leg uit hoe een klant een probleem kan oplossen in je eigen woorden. Help hem/haar daarbij, dit kun je doen door bijvoorbeeld een artikel te schrijven of een video te maken. Laat zien hoe je het beste te werk kunt gaan om probleem X te voorkomen. Deze aanpak is niet bepaald een korte termijn strategie maar een van de lange adem. Door hier zeer consistent mee om te gaan zal je op termijn autoriteit gaan krijgen onder je doelgroep.

Zorg dat mensen positief over je praten

Er bestaat geen betere manier om je bedrijf goed te promoten dan ervoor te zorgen dat mensen over je bedrijf gaan praten. Om dit te bereiken, heb je vooral een goed beleid en een vriendelijke en behulpzame klantenservice nodig. Daarnaast moet je er ook voor zorgen dat jouw publiek geïnteresseerd blijft en je naam in hun hoofd blijft. Dit laatste kun je gemakkelijk bereiken door bijvoorbeeld een evenement te organiseren of door het sponsoren van goede doelen. Betaal bijvoorbeeld voor het opknappen van de kinderspeelplaats in de buurt, of ruim een ​​stortplaats op en maak het weer een aangename plek om te vertoeven. Zodra je iets voor de gemeenschap doet, zullen mensen je bedrijf opmerken en je vaak het voordeel geven naast andere bedrijven.

Ga aan de slag met social media

Zorg dat je opvalt op social media. Door bijvoorbeeld regelmatig iets te publiceren op je Facebook pagina zal je bereik vergroten. De naam van je bedrijf komt regelmatig voorbij onder de mensen die jouw pagina volgen. Door dit structureel te doen bouw je aan een zogenaamde ‚top-of-mind positie’ in de hoofden van potentiële klanten. Zoek uit wat werkt voor jou. Analyseer eens de berichten die je hebt gepubliceerd, welke berichten hebben de meeste interactie gehad? Ga  hiervoor naar je Facebook pagina > klik op ‘statistieken’ > klik op ‘berichten’ om je berichten te analyseren. Stel je strategie voortdurend bij.

Adverteren op Facebook

Daarnaast kun je ook adverteren op Facebook. De meetbaarheid ervan is namelijk erg duidelijk. Hoeveel mensen hebben de advertentie gezien? Wie heeft er na het zien van de advertentie direct of misschien later actie ondernomen? Voor 5 euro per dag kun je al adverteren op Facebook. De mogelijkheden om je doelgroep te bereiken op Facebook zijn oneindig. Zo kun je jouw doelgroep zeer gericht bereiken. Daarnaast zijn er mogelijkheden om mensen die je website hebben bezocht een specifieke boodschap te tonen in een advertentie op Facebook. De kans dat deze groep interacteert op deze advertentie is aanzienlijk groter. Adverteren op Facebook is momenteel voor veel mensen nog een zeer onderschat kanaal. Probeer het uit en kijk wat het jou oplevert aan bereik en mogelijk nieuwe klanten.