Oké, we weten dat slapen belangrijk is, maar wist je ook dat het van levensbelang is? Je kunt het langer zonder eten volhouden dan zonder slaap. Een goede nachtrust is dan ook essentieel voor je gezondheid. Zorg er daarom voor dat je er alles aan doet om je slaapbeleving te bevorderen. Je slaapkamer moet zo optimaal mogelijk ingericht zijn, je bed moet voldoen aan een aantal eisen en je moet een beetje rekening houden met je levensstijl. Hoe je dat moet doen? Dat gaan we je vertellen!

Optimale inrichting van je slaapkamer

Voor de een is de slaapkamer een plek waar hij of zij praktisch leeft, terwijl het voor de ander enkel een plek is om te slapen. Hoe dan ook, het is de kamer waar je elke dag begint en waar je de dag ook weer afsluit. Het is belangrijk dat de kamer rust uitstraalt. Ben jij heel kleurrijk en verf jij het liefst de muren rood, oranje en paars? Probeer dit in je slaapkamer te beperken. Houd de kleuren van je muren neutraal. Wil je echt een kleurtje op je muren, ga dan voor een mooie blauwe kleur. Blauw straalt namelijk rust uit. Je kunt natuurlijk wel een knalgele spiegel in je kamer ophangen of een gekleurd kleed op de vloer leggen. Zorg er verder voor dat je bed niet te dicht bij een raam staat en dat je aan twee kanten van het bed in kunt stappen. Heb je een hele kleine kamer? Kijk dan eens of jij je kledingkast op de gang kwijt kan. Zo heb je meer ruimte in je slaapkamer en dat geeft een rustiger gevoel.

 

Een goed bed

Het bed is misschien wel het belangrijkste aspect voor een goede nachtrust. Een goed bed en dan voornamelijk het matras is erg bepalend voor je slaapbeleving. Het is belangrijk om in een goed bed en matras te investeren. Zet voor jezelf op papier wat jouw wensen en voorkeuren zijn. Wil jij liever een boxspring of een ledikant? Je kunt het beste naar een beddenspeciaalzaak gaan en je laten informeren door een specialist. Zij kijken naar je lichaamshouding, je gewicht en eventuele klachten. Ga altijd even proefliggen voordat je een bed gaat kopen. Daarnaast moet je letten op de ventilatie van het matras en het materiaal. Een matras moet jouw lichaam op de juiste manier ondersteunen zodat je in de perfecte houding ligt.

 

Levensstijl

Eet jij elke avond nog een boterham of een zak chips voordat je gaat slapen? Geen goed idee! Je moet koolhydraten vermijden vlak voordat je gaat slapen. Ook sporten beïnvloedt de nachtrust. Er moet minstens drie uur zitten tussen je workout en wanneer je naar bed gaat. Anders zit je nog te vol met energie en dan val je minder snel in slaap. Drink jij graag nog een biertje of een glaasje wijn voor het slapen gaan? We begrijpen dat het een heerlijk slaapmutsje lijkt, maar niks is minder waar. Door de alcohol val je sneller in slaap, maar het gaat ten koste van de kwaliteit. Je slaapt minder diep en wordt sneller wakker. Als je eenmaal wakker bent, val je niet zo snel meer in slaap en ben je nog steeds moe gedurende de dag. Zorg dat jij jezelf klaar maakt om naar bed te gaan. Herhaal elke avond hetzelfde ritueel: tandenpoetsen, naar het toilet, pyjama aan en slapen. Doe dit elke dag in dezelfde volgorde, zo bereid jij je lichaam voor op het slapen gaan. Je mag natuurlijk ook eerst naar het toilet of eerst je pyjama aantrekken, als je het dan altijd maar in die volgorde doet.