Verhuizen is een hele operatie. Alleen al het proces een andere woning uit te kiezen neemt aardig wat tijd en energie in beslag, maar de actuele verplaatsing van de oude naar de nieuwe plek vereist planning en overleg, gevolgd door het uitvoeren van de diverse taken door het liefst de juiste mensen.

Nieuwe woning

De eerste algemeen omschreven taak is: zorgen dat het nieuwe huis geheel op orde is, maar wat houdt dat dan precies in:

  • Nieuwbouw (Het kan zijn dat je bepaalde nieuwe zaken wilt laten inbouwen, zoals een keuken, badkamer of toilet.)
  • Onderhoud
  • Schoonmaak
  • Pleisterwerk
  • Schilderwerk
  • Werk aan het energiesysteem ( gas, elektriciteit, water)

Deze zijn noodzakelijk om uiteindelijk al je spullen kwijt te kunnen in een veilige en goed verzorgde omgeving, waar je niets meer aan hoeft te doen als je hele inboedel er eenmaal in staat. Het kan daarbij geen kwaad professionele krachten in te huren, hoewel veel mensen tegenwoordig handig genoeg zijn een aantal dingen zelf te doen. Er zijn echter twee goede redenen voor een expert: je hebt er de tijd niet voor, en je wilt het vakkundig gedaan hebben.

De schilder

Binnen deze werkzaamheden neemt de schilder een belangrijke plaats in, vooral omdat schilderen een tijdrovend karwei is en goed schilderen een kunst op zich. Het is bij nader inzien vaak verbazingwekkend hoeveel schilderwerk een huis werkelijk bevat. De prijs van een schilder, zeker een goede, hoeft daarbij geen obstakel te zijn.

Een vakman zal niet alleen de kwast laten werken, maar daarin ook rekening houden met de vochthuishouding van uw woning en ervoor zorgen dat de juiste plaatsen voorzien worden van vochtbestrijding middelen. Dat is een must in een zo natte plek als Nederland is.

De verhuizing zelf

Net als het eerder genoemde werk aan de nieuwe woning, kun je het verhuizen zelf het beste overlaten aan de mensen van een verhuisbedrijf. Laat je daarbij van te voren goed informeren over de kosten en bijvoorbeeld de regels omtrent verzekeringen. Het zijn tenslotte jouw spullen waar ze mee omgaan. Vervolgens is het een kwestie van plannen en zorgen dat er zo min mogelijk obstakels zijn tijdens het verplaatsen van je inboedel.

Overigens houdt dat niet alleen in dat de spullen overgebracht worden, maar dat er ook direct aangegeven wordt waar die spullen terecht moeten komen. Een schemaatje op papier kan daarbij helpen.

Waar men dan niet altijd aan denkt, is het probleem van grote en zware spullen, die naar de eerste of zolderverdieping moeten. Een ladderlift huren is daarvoor een praktische oplossing, waardoor je in ieder geval beschadigingen binnenshuis voorkomt.

De checklist

Hoewel de nieuwe woning en de verhuizing van de inboedel prioriteiten zijn op een checklist, zijn er natuurlijk nog tal van andere zaken waar je rekening mee moet houden bij een verhuizing. Een goede manier te zorgen dat je echt aan alles aandacht besteedt, is het opstellen van een checklist.

Ook hier kan enige hulp van groot nut zijn en het internet kent tal van sites, die dergelijke lijsten hebben opgesteld. Het is aan te raden er een aantal door te nemen en die dingen eruit te pikken, die voor jou van belang zijn, zodat de verhuizing een zo onbezorgd mogelijke ervaring wordt en je je snel thuis zult voelen in je nieuwe woning.